Saules nogurdinātie jeb kā sevi pasargāt no pārkaršanas

Karstuma vilnis ir sasniedzis Latviju. Atpūtnieki un atvaļinājumu baudītāji kravā pludmales somas, lai dotos pie ūdeņiem. Pensionāri piepilda sabiedrisko transportu, steidzoties uz savām dārza mājiņām, bet biroju, rūpnīcu un cehu darbinieki slauka sviedrus un meklē glābiņu kondicionieru tuvumā.

Kā sevi pasargāt no pārkaršanas

No pārkaršanas visbiežāk cieš cilvēki ar lieko svaru, smaga fiziska darba strādnieki, gados veci cilvēki, mazi bērni un zīdaiņi, kā arī tie, kas slimo ar sirds – asinsvadu un elpceļu slimībām. Tomēr arī pilnīgi vesels cilvēks nav pilnībā pasargāts no saules vai karstuma dūriena, īpaši, ja nenovērtē vai arī pārvērtē savas iespējas.




Kā sevi pasargāt no pārkaršanas. Saules nogurdinātie

Lai nenodarītu kaitējumu savai veselībai un glābtos no karstuma, mediķi iesaka:

• Karstajās vasaras dienās nodrošināt savam organismam vienmērīgu ūdens padevi. Ik pēc pusstundas padzerties. Dienā jāizdzer aptuveni 1,5 – 2 litri ūdens. Jo lielāks ķermeņa svars vai fiziskā slodze, jo lielākam jābūt izdzertā ūdens daudzumam. Atvēsināties var, ik pa laikam noslaukot seju ar ūdenī samitrinātu salveti.

• Valkāt gaišu, ērtu, dabīga materiāla apģērbu (linu, kokvilnas). Lai pasargātu sevi no saules dūriena, lietot galvassegu – lakats, platmale utt.

• Karstā laikā labāk nelietot uzturā smagu, treknu, asu pārtiku un vairāk ēst svaigus augļus, dārzeņus un ogas. Bet no kafijas, stipras melnās tējas, saldiem gāzētiem dzērieniem un alkohola lietošanas karstā laikā mediķi iesaka atteikties pilnībā.

• Īpaši bīstami ir uzturēties tiešos saules staros no pulksten 11:00 rītā līdz 15:00 pēcpusdienā, jo tas ir laiks, kad ultravioleto staru daudzums saulē ir visintensīvākais.

Tāpēc arī sauļošanos un gaisa peldes labāk ieplānot laikā līdz 11:00 vai arī pēc 15:00.

Arī mēness kalendārā ir periodi, kad jābūt īpaši uzmanīgiem. Tās ir dienas, kad Mēness atrodas uguns stihijas zīmēs: Aunā, Lauvā, Strēlniekā. Ja šajās dienās ir skaidrs, saulains un sauss laiks, tad ieteicams samazināt saulē pavadāmo laiku, jo pastāv lielāka iespēja apdegt un pārkarst.

• Jāatceras, ka lai ciestu no karstuma, nav obligāti jācepinās saulē. Laikā, kad gaisa temperatūra ir īpaši augsta, pārkarst var arī vienkārši atrodoties ēnā vai arī karstās, slikti vēdinātās telpās.

Tāpēc rūpīgi jāseko savai pašsajūtai. Sevi atvēsināt var izmantojot mitras kompreses, norīvējoties ar ūdenī samitrinātu dvieli vai biežāk ejot vēsā dušā.

Ja tomēr ir sanācis saulē uzturēties par ilgu un parādās tādas par organisma pārkaršanu liecinošas pazīmes kā sarkana sejas āda, izteiktas slāpes, apdullums, troksnis ausīs, galvas reibonis vai galvassāpes, paātrināts pulss, tad nekavējoties jādodas uz kādu vēsāku vietu, jāieņem horizontāls stāvoklis, jāpadzeras.

Nopietnākos gadījumos, ja simptomi nemazinās un tiem pievienojas arī ķermeņa temperatūras paaugstināšanās, jāvēršas pēc palīdzības pie mediķiem.

Autors: tava-pasaule.lv / Foto: Jana Wersch, pixabay.com / Publicēts 5.08.2015.

SAISTĪTIE RAKSTI:
Mēness kalendārs Parabēni 1. daļa
Kā iemācīties celties agrāk TOP 7 brokastis
7 soļi līdz ideālam augumam Ķermeņa masas indeksa kalkulators





Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *