Kā var, kā nevar notievēt un kā atbrīvoties no liekā svara, nenodarot kaitējumu veselībai

Vai var notievēt, trenējoties līdz spēku izsīkumam? Vai ir jēga pirms treniņiem vīstīties speciālās sviedrējošās korsetēs? Sporta meistars un daudzkārtējs Latvijas čempions vieglatlētikā Helmuts Rodke sociālajā vietnē Facebook analizē šos jautājumus un informē par to, kā tieši mūsu ķermenis atbrīvojas no liekā svara un kāpēc tauki „nekūst” pat pie intensīviem treniņiem.

Kā nevar zaudēt lieko svaru

1. Lieko svaru nevar zaudēt, trenējoties pārāk augstā intensitātē.

Tas attiecas arī svaru cilāšanu. Īpaši, ja atpūtas intervāli ir mazi. Šādi mēs pārtrenējam savu ķermeni un pēc tādiem nežēlīgiem treniņiem organisms atrodas šoka stāvoklī. Cieš gan iekšējie orgāni un dziedzeri, gan muskuļi, saistaudi un limfātiskā sistēma. Starpšūnu vide un muskuļi pārskābinās. Tiek pārslogotas sistēmas, kas dzēš pienskābi. Tas negatīvā veidā ietekmē homeostāzi un nervu sistēmas darbību.

Atrodoties šādā “ievainotā” stāvoklī, organisms maksimāli uzkrāj resursus “remontam” un aiztur šķidrumu, nevis dedzina taukus. Vienkārši runājot – cilvēks ir viens liels satūkums, pampums, kā tas ir pie lokāliem sasitumiem. Tas pats attiecas uz ilgstošu skrējienu/krosu pārāk augstā pulsā, vai arī uz treniņu pirmajām nedēļām vispār, kamēr mēs pierodam pie slodzes .*





Kā var, kā nevar notievēt un kā atbrīvoties no liekā svara, nenodarot kaitējumu veselībai

2. Taukus nevar zaudēt, pirms treniņiem tinoties plēvēs vai speciālās korsetēs.

Tinot sevi pirms trenēšanās plēvēs vai velkot speciālu sviedrējošu korseti, treniņa laikā mēs nezaudējam taukus, bet gan tikai lieko šķidrumu un minerālvielas. It kā svars kļūst mazāks, bet tauku slānis paliek tas pats. Bet šķidrumu un minerālvielas nāksies uzņemt tik un tā, jo bez tiem mūsu organisms nevar normāli funkcionēt.

…bez kalcija, magnija, kālija vai nātrija joniem un ūdens mēs dzīvot nevaram. Protams, reizēm mēs esam uzblīduši no liekā starpšūnu šķidruma, kam par iemeslu ir jau minētie kaitīgi augstas intensitātes treniņi, nekvalitatīvs uzturs, pārāk daudz ogļhidrātu, vai ilgstoša sēdēšana .*

Kā atbrīvoties no taukiem, nenodarot kaitējumu veselībai

Tauku kārta samazināsies tikai tad, ja būs kaloriju deficīts. Bet, ja nebūs fiziskās slodzes, tad ardievas var teikt arī muskuļiem. Tā ir neveselīga tievēšana.

Kad treniņa laikā izsīkst glikozes rezerves, tad enerģijai tiek izmantoti nevis tauki no problēmzonām, bet gan tauku pilieniņi, kas atrodas muskuļos. Tauku transportēšanu uz muskuļiem enerģijas ražošanai nodrošina labi strādājoša hormonālā sistēma. Arī to var uztrenēt ar regulāras, neliela apjoma spēka slodzes palīdzību.



Labi attīstītā muskulī ir daudz šķiedru un līdz ar to – daudz mitohondriju – enerģiju ražojošu „spēkstaciju”.

… ja proporcionāli ķermeņa masai mums šo mitohondriju ir maz, respektīvi – daudz tauku un maz muskuļu – mēs varam skriet un ģībt un mocīt sirdi zaļi palikdami, bet speķa kārta samazināsies pavisam lēni, vai nemaz. Jo gluži vienkārši nav uz kurieni šos taukus transportēt, lai tos pārstrādātu enerģijā. Toties ir risks dabūt, piemēram, sirds išēmisko slimību. Trenēti un “uzlādēti” muskuļi ir vērtība! Tas ir darba instruments, ar kura palīdzību 12 nedēļās ikviens var iegūt krietni labāku formu… *

Par to, cik svarīgi ir trenēt muskuļus var pārliecināties tad, kad kāds ilgāks laika periods (slimības vai kāda cita iemesla dēļ) pavadīts gultā. Pēc šādiem laika posmiem ir grūti sevi izkustināt un jebkura slodze prasa dubultpiepūli. Tas notiek tāpēc, ka muskuļi no mazkustības ir atrofējušies, un tajos samazinājies hormonu, fermentu, minerālvielu un mitohondriju daudzums.

Kā notievēt




Tātad, lai atbrīvotos no taukiem veselīgā veidā:

  • Pareizi jāēd,
  • Labi jāizguļas,
  • Regulāri jātrenē muskuļi.
Īstā liekā svara zaudēšana notiek TIKAI zemā pulsā un galvenokārt naktī, kad mūsu uzkrājumi tiek patukšoti par labu muskuļiem un to plastiskajiem procesiem. Ar noteikumu, ja mēs ievērojam racionālu “ne-ēšanu” pirms miega.*

Vēl viens veids, kā „nodedzināt” taukus

Helmuts Rodke piemin vēl kādu veidu, kā likt savam ķermenim dedzināt taukus pastiprinātā režīmā – iedarbināt hormonālo mehānismu ar īslaicīgas, bet emocionāli – maksimāli – intensīvas slodzes palīdzību.

Kā tas realizējams?
  • Piemēram, – sprints 50 – 100 m, palēcieni vai citi ātruma un jaudas uzdevumi ilgumā līdz 10 sekundēm (der tikai trenētajiem).
  • Ne sporta metodikas – izšķirties (nav tas labākais ieteikums, red. piez. 🙂 ), iemīlēties vai kā citādi uzrīkot sev hormonālās vētras.

Lai notievētu un ierindotu sevi slaido kategorijā ilgtermiņā, tievēšanas procesu nedrīkst sasteigt un izturēties pret to kā ik pa laikam uzrīkojamu kampaņu. Svarīga ir arī pozitīva nostāja. Labāk būtu tievēšanas procesā par sevi domāt tā: “esmu tievais, kas atbrīvojas no liekās masas”, nevis “esmu resnais, kas grib notievēt”.

Būt slaidam ir dzīvesveids.*

Vēl daži Helmuta ieteikumi:

  • Kāri uz saldumiem un apetīti var rosināt arī minerālvielu trūkums organismā. Lai mazinātu ēstgribu, pēc treniņa pusdienu vai vakariņu vietā vispirms uzņem ūdeni, kam klāt neliels daudzums minerālvielu, aminoskābju, Himalaju sāls un ogļhidrātu.
  • Vairāk staigāt kājām. Tas attiecas arī uz sportistiem, kas no treniņiem brīvā laikā pārsvarā ir mazkustīgi un daudz sēž. Mazkustīgums samazina muskuļu tonusu un kaitē limfas tecei. Pēc treniņiem slodzi ieteicams „izstaigāt” svaigā gaisā. Vismaz 10 minūtes.
  • Laicīgi iet gulēt, laicīgi celties, aktīvi iesaistīties dzīvē un visu darīt ātri, jo aktīvākam cilvēkam arī liekais svars pazudīs ātrāk.

Teksts oriģinālā un pilnā apjomā lasāms šeit: “Notievēšana” jeb liekā svara zaudēšana.

* – Citāti: © H.Rodke

©TavaPasaule.lv. / Attēli: pixabay.com / Publicēts 24.01.2019.

SAISTĪTIE RAKSTI:
Veselības maratons: ziemas diēta 3 veidi kā uzlādēt sevi ar Saules enerģiju
R. Šarmas padomi pozitīvai dzīvei Slēpošana pret stresu, depresiju un lieko svaru
Pēcsvētku fitoterapija: 3 tēju maisījumi Veselīgs dzīvesveids:raksti, atslodzes kalendāri





Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *