Aptaukošanās: ko par to saka dietologi

Neskatoties uz to, ka mūsdienās ir pieejams ļoti plašs diētisku produktu klāsts, kā arī visdažādākā informācija par veselīgu uzturu, liekā svara problēma diemžēl mazāka nekļūst. Joprojām liela daļa pasaules iedzīvotāju cieš no palielināta svara un ar aptaukošanos saistītajām veselības problēmām.

Austrāliešu dietoloģe Rozmarija Stentone ( Rosemary Stanton ) uzsver, ka aptaukošanās atstāj ļoti negatīvu iespaidu uz veselību un ka, lai arī ir tādi cilvēki, kas apgalvo, ka ar saviem apaļumiem jūtas apmierināti, tomēr patiesībā tikai daži resnīši ir „resni un laimīgi”. Korpulence bieži vien izraisa arī psiholoģiska rakstura traucējumus, kā, piemēram, zemu pašvērtējumu un depresiju.




Aptaukošanās: ko par to saka dietologi

Šausmu stāsti

Aptaukošanās ir ļoti nopietna problēma. Ja to laikus nerisina, tad tā var radīt dažādas fiziskas kaites: sirds – asinsvadu slimības, hipertoniju, elpas trūkumu, aizdusu, ādas izsitumus un izsutumus, locītavu slimības, osteoartrītu un invaliditāti un līdz ar to – kustību nespēju, vēl straujāku svara pieaugumu un pāragru nāvi. Izklausās nudien baisi.

Liela nozīme ir arī tam, kur liekie tauki sakoncentrējušies. Dietologi uzskata, ka tauki vēdera rajonā ir bīstamāki nekā tauki, piemēram, uz gurniem. Tas esot tādēļ, ka aknas vēdera taukus biežāk pārveido tādā formā, kas nonāk asinsrites sistēmā. Draudi ir patiesi nopietni, ja vēdera apkārtmērs pārsniedz 90 cm sievietēm un 100 cm vīriešiem (mērījumu jāveic aptuveni nabas rajonā).




Aptaukošanās iemesli

Par prieku visiem tiem, kas saka „man liekais svars ir iedzimts” zinātnieki tik tiešām ir atklājuši gēnu, kas sekmē korpulenci. Liela nozīme liekā svara veidošanās mehānismos ir arī hormoniem. Bet tomēr galvenais aptaukošanās iemesls ir pārmērīga ēšana un nepietiekama fiziska aktivitāte

Tas nozīmē, ka, ja ēdam vairāk nekā mums ir nepieciešams, tas ir – pārēdamies, tad viss liekais un neizmantotais ēdiens tiek noglabāts tauku rezervēs.

Aptaukošanos var uzskatīt par ģimenes problēmu. Bieži vien ir tā, ka vecāki, kas ēd pārāk daudz, arī savus bērnus pieradina pie tāda paša ēšanas režīma. Turklāt tauku šūnas veidojas jau agrā bērnībā un to skaits parasti, kā apgalvo dietologi, paliekot nemainīgs visa mūža garumā.

Tādēļ tiem cilvēkiem, kas jau bērnībā ir saskārušies ar aptaukošanās problēmu, arī vēlākos gados būs lielāks risks atkal iedzīvoties liekajos kilogramos nekā tiem, kas jau kopš agrām bērna dienām bijuši slaidi.

Vēl viens liekā svara rašanās faktors ir vecums. Ar gadiem vielmaiņa palēninās, tāpēc dažiem svara problēmas sāk rasties tikai pusmūžā. Šajā gadījumā dietologi iesaka uzturā lietot pārtiku ar arvien mazāku uzturvērtību, kā arī samazināt ikdienā lietojamā uztura kopējo apjomu.

Ķermeņa svara novērtēšana

Vispopulārākā metode svara un ķermeņa tauku novērtēšanai, kuru plaši izmanto arī veselības speciālisti, ir ķermeņa masas indeksa (ĶMI) aprēķināšana. Mērījumi ir balstīti uz matemātisku formulu, kurā izmanto ķermeņa garuma un svara attiecību. Izrēķināt savu ĶMI var šeit: ķermeņa masas indeksa kalkulators.

Ko ēst un ko neēst, ja ir liekais svars

Dietoloģe R. Stentone uzsver, ka nevajadzētu nevienu produktu izslēgt no ēdienkartes pilnībā, tomēr vajadzētu izvairīties no alkoholiskajiem dzērieniem, saldajiem ēdieniem, kuros ir liels cukura daudzums, konditorejas izstrādājumiem, treknas gaļas, kartupeļu čipsiem, visām treknajām un sāļajām uzkodām. Visi šie produkti ir ar ļoti augstu uzturvērtību un diezgan ātri pārvēršas par tauku krokām uz mūsu ķermeņa.

Uzturā dietologi iesaka vairāk lietot:

  • Veselīgos ogļhidrātus – makaronu ēdienus, kartupeļus, rīsus, pākšaugus un pilngraudu pārtiku, lai iegūtu enerģiju, vitamīnus, šķiedrvielas.
  • Svaigus dārzeņus un svaigus augļus, lai nodrošinātu sevi ar nepieciešamajiem vitamīniem un minerālvielām.
  • Piena produktus ar zemu tauku saturu, lai uzņemtu vitamīnus un kalciju.
  • Zivis, liesu gaļu.

Ceļā uz slaidumu jāatceras, ka vienīgais veids, kā atbrīvoties no liekā svara uz visiem laikiem ir – ievērot pareiza uztura un fizisko aktivitāšu kombināciju. Tikai tādā veidā ir iespējams panākt to, ka zaudētie kilogrami nekad vairs neatgriezīsies.




Autors: tava-pasaule.lv / Publicēts 16.02.2016. / Foto: pixabay.com

SAISTĪTIE RAKSTI:
TOP brokastis Slēpošana pret lieko svaru
7 soļi līdz ideālam augumam Receptes un uzturs
3 veidi kā notiesāt granātābolu





Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *